Till kunskapsbanken

En guide till avtal för modellagenturer

Sammanfattning

  • Modellagenturer har ett avtal för modeller och ett för klienter.
  • Muntliga avtal är vanliga mellan modellagenturer och klienter men det är alltid bäst att ha skriftliga avtal.
  • Modellagenturen får totalt ca 33 % av vad klienten faktureras.
  • Det finns mycket som kan regleras i avtalen för att skydda sig mot rättsliga problem.

Funderar du på att starta en modellagentur eller driver du redan en sådan? Då vet du säkert att det är mycket juridiskt att hålla koll på. Här går vi igenom de viktigaste avtalen som modellagenturer behöver känna till.

Hur fungerar en modellagentur?

Modellagenturer fungerar som en mellanhand mellan modeller och klienter som behöver modeller för att till exempel marknadsföra sina produkter. Modellagenturens uppgift är att se till att modellen får uppdrag. I utbyte tar modellagenturen 20 % av det som modellen tjänar. Därutöver brukar modellagenturer ta ett påslag om 20 % av klienten.

Modellerna ska inte vara anställda hos modellagenturen utan det är viktigt att det är juridiskt reglerat att modellagenturen endast är en förmedlare av uppdrag. Trots detta har modellagenturer i Sverige en skyldighet att betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag. Läs mer om detta längre ner.

Typer av modellagenturer

Hur avtalen mellan modellagenturen och modellerna ser ut beror på vilken roll som modellagenturen har. Modeller har nämligen i regel en moderbyrå (mother agency eller MA) som oftast är den första modellagenturen som en modell får kontrakt hos. Om moderbyrån är liten och endast har verksamhet i ett land så är det vanligt att moderbyrån säljer in modellen till modellagenturer i andra länder. Som provision brukar moderbyrån då få 10 % av vad modellen tjänar medan den andra modellagenturen får 10-20 % utöver detta. Detta behöver också regleras i ett juridiskt korrekt avtal.

Avtal med modellerna

När kommer till avtalen med modellerna så finns det mycket att tänka på. Nedan går vi igenom viktiga punkter att avtala om i ett modellkontrakt.

Modellagenturen är inte arbetsgivare

Det bör regleras tydligt att modellen inte på något sätt ska ses som anställd i modellagenturen. Modellen ska inte ha rätt till semester eller andra förmåner.

Trots att modellen inte är anställd hos modellagenturen är modellagenturen vanligtvis ändå skyldig att betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag. Det bör tydligt specificeras i avtalet att de 80 % som modellen får inkluderar arbetsgivaravgiften och att den dras av innan modellen får betalt. Dessutom behöver modellagenturen göra skatteavdrag. Om modellens inkomst genom modellagenturen kan ses som oregelbunden eller som en sidoinkomst ska skatteavdrag på 30 % göras. Annars sker skatteavdrag enligt gällande skattetabell.

Om modellagenturen saknar fast driftställe i Sverige kan ett avtal tecknas om att modellen ska överta ansvaret för att betala in arbetsgivaravgifter (socialavgiftsavtal). Modellen måste i sådana fall anmäla sig hos Skatteverket på ett särskilt formulär inom två veckor efter att ett sådant avtal har ingåtts. Modellagenturen kan inte helt avtala bort sitt ansvar för att betala arbetsgivaravgifter. Om modellen trots ett socialavgiftsavtal ändå inte själv betalar in arbetsgivaravgifter kan modellagenturen nämligen krävas på dessa av Skatteverket.

För att modellagenturen ska slippa betala arbetsgivaravgifter så måste modellen inneha F-skatt. För att kunna registrera sig för F-skatt behöver modellen ha en enskild firma eller ett aktiebolag. Det kan skrivas in i avtalet att detta är en förutsättning för att avtalet ska gälla.

Avtalsperiod

Avtalsperioden kan variera mellan 1-3 år. Man kan bestämma att det ska förnyas automatiskt om det inte sägs upp inom en viss tid innan avtalsperiodens slut.

För nya modeller som tecknar avtal med en mother agency är avtalsperioden ofta på 3 år.

Det förekommer även att ett avtal upprättas mellan en modellagentur och en modell för en enstaka klient.

Uppsägning

Det bör avtalas om uppsägningsperiod. Det är vanligt med 1-6 månader.

Man kan även avtala om att modellagenturen får säga upp avtalet med omedelbar verka vissa fall, det kan till exempel handla om:

Ensamrätt (exklusivitet) och geografiskt område

Modellagenturer brukar oftast kräva ensamrätt att förmedla modellen inom ett visst område. Detta är oftast ett enda land men om det är en större modellagenturer så kan det handla om flera länder.

Provision

Modellagenturer brukar ta cirka 20 % av det modellen tjänar in.

Dessutom brukar modellagenturer ta 20 % till av klienten. Detta regleras dock inte i avtalet med modellen.

Betalning och skatt

Klienten betalar arvodet till modellagenturen, som i sin tur betalar modellen med avdrag för provisionen. Det är viktigt att avtalet reglerar när modellen ska få betalt. Detta kan variera mellan 30-90 dagar från att modelluppdraget utfördes. Detta beror även på hur mycket tid klienten får att betala.

Som vi skrivit om ovan så behöver svenska modellagenturer betala både arbetsgivaravgift och göra skatteavdrag. Det bör vara tydligt reglerat i avtalet att dessa dras av från modellens andel av arvodet inna de betalas ut.

Kostnad för portfolio med mera

För att marknadsföra modeller som ännu inte byggt upp sin portfolio behöver modellagenturen ha exempelbilder på modellen som kan visas upp till potentiella klienter. Om det är modellagenturen som betalar för att en fotograf kommer in och tar bilder ska detta senare betalas tillbaka av modellen. Modellagenturer brukar också ta ut en avgift för att skapa en portfolio på webben eller en portfolio som kan skrivas ut (till exempel i form av comp cards).

Dessa kostnader ska dras av från det modellen tjänar. Det är ytterst oseriöst för modellagenturer att ta betalt av modellen innan modellen har börjat få uppdrag.

Försäkring

Det bör regleras vem som är ansvarig för att modellen är försäkrad.

Rätt att neka uppdrag

Det kan vara bra att reglera vilka slags uppdrag som modellen inte vill ha. Det kan till exempel vara uppdrag där modellen behöver vara lättklädd eller marknadsföra tobak eller alkohol.

Man kan också reglera vad som ska gälla om modellen behöver avboka ett updrag på grund av sjukdom eller andra förhinder.

Databehandling

Det kan vara bra att reglera på vilket sätt modellagenturen får använda sig av modellens personuppgifter.

Marknadsföring och sociala medier

Det kan vara en bra att reglera hur modellens arbete ska marknadsföras på till exempel sociala medier. Man kan till exempel avtala om att både modellagenturen och modellen ska lägga upp bilder från uppdrag och att dessa även ska taggas med deras konton.

Modellagenturer bör få rätten att använda modellens namn och bilder i sin egen marknadsföring.

Konkurrensförbud

Man kan avtala om att modellen efter att avtalet under en period inte får arbeta med klienter som modellen lärt känna genom modellagenturen. Det kan handla om 6-12 månader.

Förskott (Internationella avtal)

Ibland blir en modell inbjuden av en modellagentur i ett annat land för att jobba utomlands en viss period. I sådana fall betalar modellagentur förskott i olika former. Det kan till exempel handla om flygbiljetten till det nya landet, rum i modellägenhet och fickpengar. Kostnaderna för dessa dras senare av från det modellen tjänar in.

Notera att när modeller får ett enstaka uppdrag som är utanför deras normala vistelseort så är det klienten som bör stå för alla resekostnader, mat och husrum. Som modellagentur gäller det att förhandla om detta och se till att det är reglerat i avtalet med klienten.

Visum (Internationella avtal)

Om en modell bjuds in till ett annat land kan modellen ibland behöva visum för att kunna arbeta lagligt. Det bör vara modellagenturen som tar hand om visumansökan.

Tvister

Liksom för alla avtal är det viktigt att avtala om hur tvister ska lösas. Oftast går det bra att bestämma att det ska vara svenska domstol och svensk lag.

Avtal med klienterna och allmänna villkor

Det är modellagenturen som förhandlar och tar hand om avtalen mellan klienterna och modellerna. Det är vanligt inom modebranschen att man inte använder sig av skriftliga avtal vid modellbokningar. Detta är en risk om det uppstår en tvist, till exempel att klienten inte vill betala. Även avtal som inte har ett formellt dokument är giltiga men det kan vara svårare att bevisa vid en tvist i domstol.

Även om inte enskilda skriftliga avtal upprättas för varje klient så bör man ha allmänna villkor som man tydligt hänvisar till vid förhandling om uppdraget. Helst ska det vara skriftligt dokumenterat att klienten har mottagit och godkänt de allmänna villkoren, till exempel genom mejlkonversationer. Det är dock alltid säkrare juridiskt att ha ett signerat skriftligt avtal för varje uppdrag.

Nedan går vi igenom viktiga avtalsvillkor som bör vara reglerade i allmänna villkor eller i ett särskilt avtal för varje uppdrag.

Påslag

De flesta modellagenturer tar ut en extra avgift på 20 % av klienten av det fakturerade beloppet. Detta gör att en modellagentur i praktiken får 33 % av det som faktureras till klienten.

Om till exempel modellens kostnad för ett uppdrag är 10 000 kr, så tar modellagenturen ut en extra avgift på 2 000 kr (20 %) så att klienten totalt betalar 12 000 kr. Innan modellagenturen betalar modellen sin andel så dras provision på 2 000 kr (20 %) bort. Modellen får alltså 8 000 kr (innan arbetsgivaravgifter och skatt) medan modellagenturen får totalt 4 000 kr.

Om modellagenturen står för vissa kostnader som senare ska betalas tillbaka av klienten (till exempel mat, resekostnader och dylikt), så brukar modellagenturen lägga på ett påslag om 10-15 %.

Uppdrag, pris och andra kostnader

Modellagenturer brukar ta betalt dels för modellens arbete och dels för rätten att använda bildmaterialet. Det ska vara tydligt vad uppdraget går ut på. Pris för uppdraget ska ocks[ regleras tydligt. Det bör även framgå hur restid och övertid ska kompenseras.

Ett exempel är att klienten ska betala 15 000 kr för att få fota en modell under en dag (8 timmar) och 15 000 kr för att få använda bilderna som tas på internet och tryckta medel i en viss region under ett år.

Det ska normalt vara klienten som står för alla kostnader som uppkommer på grund av uppdraget. Det kan till exempel vara resekostnader, hotell, mat och sminkning.

Betalning och ränta

Klienten betalar till modellagenturen. Det är viktigt att reglera exakt hur och när betalning ska ske. Det är vanligt att betalning ska ske inom 30 dagar.

Vid försening så kan man avtala om att det ska utgå en förseningsavgift och ränta. Förseningsavgiften får enligt lag vara upp till 450 kr.

Fakturorna från modellagenturen bör noggrant skilja mellan modellens arvode och modellagenturens provision.

Förseningar, sjukdom, förhinder

Det bör regleras vad som gäller om modellen eller klienten är försenad eller får förhinder.

Krav på arbetsplats

Det är viktigt att ställa krav på att arbetsplatsen ska vara trygg och säker. Modellen ska ha rätt att lämna ett uppdrag utan konsekvenser om arbetsplatsen känns otrygg.

Särskilt godkännande av vissa typer av bilder

Det är vanligt att man i de allmänna villkoren kräver att modellen på förhand måste godkänna att vissa typer av bilder ska tas, till exempel bilder där modellen måste vara lättklädd eller naken.

Restriktioner på användning av bilder

Det är viktigt att begränsa hur de bilder eller filmer som klienten tar ska få användas. Inför varje uppdrag bör man avtala om:

Det är också viktigt att ha en klausul om att bilderna aldrig får användas på ett sätt som skadar modellens eller modellagenturens rykte eller anseende.

Man kan även avtala om begränsningar på hur bilderna får redigeras.

Behind the scenes

Det är vanligt att klienter nuförtiden även vill ha såkallat "behind the scenes"-material, det vill säga videoklipp som visar hur det gick till när bilderna togs.

Om klienten vill skapa sådant material bör det medföra en extra kostnad. Även användningen av materialet bör begränsas.

Exklusivitet

Ibland kan det vara viktigt för en klient att modellen inte får uppdrag för konkurrenter som säljer liknande produkter. I sådana fall kan detta regleras särskilt med en tidsbegränsad exklusivitet.

Tvist

Det är även viktigt att reglera var och enligt vilken lands lag tvister ska lösas, speciellt om klienten har sin verksamhet utomlands. Det är oftast till modellagenturens fördel att tvister ska lösas vid domstol på den ort där modellagenturen har sin verksamhet.

Du behöver inte anställa en bolagsjurist

Oavsett om du har en nystartad modellagentur eller har hållit på ett tag så är det bra att ha en jurist som kan bekräfta att alla avtal är juridiskt korrekta.

När ett avtal väl har skrivits kan det ofta återanvändas med olika modeller och klienter med endast mindre ändringar. Därför är det sällan värt kostnaden och mödan för modellagenturer att anställa en egen bolagsjurist.

Jurido erbjuder förmånliga paketerbjudanden på juridisk rådgivning för bolag som vill växa. Kontakta oss redan idag för att göra din tillväxtresa juridiskt hållbar!

Denna artikel uppdaterades senast och har nyckelorden:

Du har frågor, vi har svar.

Se fler artiklar i kunskapsbanken

Behöver du hjälp att skriva avtal?

Är du intresserad av våra paket eller har du några andra funderingar?

Hör av dig så återkommer vi snarast.